Att Be med Tro!

    

Matt 17:14-20

När de sedan kom till folket, gick en man fram till Jesus, föll på knä för honom och sade: “Herre, förbarma dig över min son! Han är månadssjuk och plågas svårt. Ofta faller han i elden och ofta i vattnet. Jag förde honom till dina lärjungar, men de kunde inte bota honom.” Jesus svarade: “Du fördärvade släkte som inte vill tro! Hur länge skall jag vara hos er? Hur länge skall jag stå ut med er? För honom till mig!”

Och Jesus talade strängt till den onde anden, och den for ut ur honom. Från det ögonblicket var pojken botad. Då lärjungarna hade blivit ensamma med Jesus, gick de fram och frågade: “Varför kunde inte vi driva ut honom?” Han svarade: “Därför att ni har så lite tro.

Amen säger jag er: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, skall ni säga till detta berg: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting skall vara omöjligt för er.”

 

Här möter Jesus en man med en son som troligtvis led av någon slags epilepsi eller liknande. Lärjungarna hade bett för honom, men det hade inte fungerat. De hade bett för många sjuka innan och sett dem bli friska, men här gick dom bet!

När de frågar Jesus varför, så får de svaret att de har för lite tro. Men i versen efteråt säger ju Jesus att om man har aldrig så lite tro (senapskornet är det minsta av alla frön, säger Jesus på ett annat ställe), så ska man kunna flytta på berget… hur hänger det här ihop?

Och Han fortsätter dessutom med att proklamera att med vår lilla tro ska ingenting vara omöjligt för oss!

Det har egentligen inte alls ha att göra med om jag har stor eller liten tro – även om jag tycker att in tro är den allra minsta så är den tillräcklig att flytta berg…! Det är väl underbart – för alla har vi väl ett och annat berg som skulle behöva flyttas!

Istället så är det så att vår tro alldeles för ofta är mixad med vår otro. jaha, och vad är skillnaden kan man undra? Jo, vi har alla tro, säger Jesus. men vi har också mycket annat….vi tänker otrostankar, som: Jag undrar om det här ska fungera, gud vill nog inte hjälpa mig, tänk om Han inte blir frisk osv. Allt det här är otro, som hindrar tron från att verka.

Jag har ibland tagit bilden av kaffe – kaffeälskare som jag är. Om jag har en mugg med svenskt, starkt och gott kaffe, så vet jag att det har önskade effekt på mig! Det är gott, jag blir pigg och klar i knoppen! Men låt os säga att jag skulle späda ut kaffet…det är fortfarande kaffe, (amerikansk variant, kanske:)) men det har minst sin styrka, det är inte lika gott och har inte samma effekt. Jag blir inte pigg av det!

Kanske inte världens bästa bild, men ändå, jag tror du förstår – om vi späder ut tron med otro och tvivel, får tron oönskad effekt. Men tro har vi alla fått!

Mer kommer senare…

Svenska Folkbibelns översättning

 

Follow by Email
Facebook
Pinterest